Wakacyjny przegląd premier 4-8 sierpnia 2007

KINO „Światowid” zaprasza na: Przed Sezonem – Dookoła Europy – Wakacyjny Przegląd Premier, trwać będzie pięć dni, w tym czasie widzowie będą mogli obejrzeć przedpremierowe pokazy filmów z różnych zakątków Europy i nie tylko...

Dzień I  - 4 sierpnia

„Red Road” (Wlk. Brytania/ Dania)          godz. 18:00Akcja filmu osadzona jest w Glasgow w Szkocji. Jego bohaterką jest Jackie, operatorka telewizji nadzorującej, która obserwuje codzienne życie osiedla Red Road i informuje policję o różnego rodzaju incydentach. Pewnego dnia zauważa Clyde’a, mężczyznę ze swojej przeszłości. Był on wplątany w śmierć męża i córki Jackie. Teraz wyszedł z więzienia i wraz ze swoim byłym współwięźniem mieszka na osiedlu Red Road.Jackie najpierw obserwuje Clyde’a, a w końcu doprowadza do spotkania, które dla Clyde’a będzie brzemienne w skutki…

„Antena” (Argentyna)          godz. 20:15Niepowtarzalny, niezwykły, surrealistyczny obraz, pięknie opowiedziana bajka, wysmakowany wizualnie niemy film, odwołujący się do niemieckiego ekspresjonizmu filmowego, zwłaszcza do dzieł Fritza Langa i Friedricha Murnaua. ‘Antena’ Estebana Sapira to prawdziwa uczta dla oka i gratka dla wielbicieli kina. Miasto bez Głosu rządzone jest przez Pana TV. Odebrał on mieszkańcom głos i przejął całkowitą kontrolę nad każdym wypowiadanym słowem oraz każdym przedstawianym obrazem. Zmusił ich do żywienia się wyłącznie żywnością jego własnej produkcji – TELE-POKARMEM. Pan TV to nie tyle monopolista, ile personifikacja zła i totalitaryzmu. W tajemnicy pracuje nad hipnotyzującym urządzeniem, które ma mu pomóc w zawładnięciu umysłami obywateli. Jednym z etapów realizacji jego planu jest porwanie jedynej osoby w mieście, która posiada głos, pięknej piosenkarki telewizyjnej. Jednak wśród mieszkańców miasta znajdzie się kilku śmiałków, którzy postanowią pokrzyżować plany Pana TV…

Scenografia filmu została opracowana z niezwykłym wyczuciem i wyobraźnią. Choć ‘Antena’ czerpie przede wszystkim z tradycji kina niemego, Esteban Sapir używa również nowoczesnych elementów języka kina, łącząc np. grafikę z animacją. Jednym z istotnych bohaterów filmu jest samo słowo: wielkość liter w dialogach uzależniona jest np. od siły głosu mówiącego czy też roli, jaką postać w filmie odgrywa. Tekst może zostać odepchnięty bądź zmiażdżony. To niewątpliwie jeden z najbardziej oryginalnych filmów ostatnich lat.

Dzień II - 5 sierpnia

„Sztuka masażu” (Polska)          godz. 18:00"Sztuka masażu" to wielowątkowy komediodramat o potrzebie miłości. To zarówno historia masażystki Reni (Agnieszka Dygant) jak i jej klientów. Ich wspólną cechą jest ucieczka przed samotnością (czytaj: permanentny pościg za nowym partnerem). Podczas wykonywanej pracy Renia odkrywa, że kiedy masuje, jej klienci otwierają się. W ten sposób zdobywa intymną wiedzę na ich temat. Wie co lubią, a czego nie znoszą, niczym dobra przyjaciółka poznaje ich tęsknoty, pragnienia i tajemnice. Renia i jej salon stają się swoistym biurem matrymonialnym. Jednak jej zabiegi przynoszą różne skutki; jest jak w życiu, są rozstania i są powroty. Jej klienci odkrywają w sobie to, do czego dotychczas nie mieli odwagi. (na podstawie www.filmpolski.pl)

„Metoda” (Argentyna/ Hiszpania)          godz. 19:40Pewna korporacja prowadzi rekrutację na jedno z kierowniczych stanowisk. Do ostatniego etapu przechodzi siedmioro najlepszych kandydatów, którzy spotykają się na „ostateczną dogrywkę” w siedzibie korporacji w centrum Madrytu. Miasto ogarnięte jest falą protestów antyglobalistów; za szybami trwają głośne zamieszki, w biurze rozpocznie się za moment cichy dramat. Grupa kandydatów walczy o stanowisko w sposób pozbawiony godności, specjaliści od zasobów ludzkich dołożyli wszelkich starań, aby ich metoda rekrutacji stała się podstępną grą, z której sami uczestnicy wyeliminują się nawzajem. Film nakręcony na podstawie sztuki teatralnej „Metoda Grönholma”, której autorem jest Jordi Galceran Ferrer.

Dzień III  - 6 sierpnia         

 „Wholetrain” (Polska/ Niemcy)          godz. 18:00‘Wholetrain’ to opowieść o czterech młodych ludziach z Monachium, którzy malują graffiti na pociągach. Gdy w mieście pojawia się konkurencyjna grupa grafficiarzy, rozpoczyna się walka, która na zawsze zmieni życie czterech przyjaciół…To film, który ucieka od patosu. Być może udaje mu się to dlatego, że reżyser Florian Gaag – który jest także pisarzem – nie wprowadza zbędnych wstępów, ale zdąża od razu do sedna. Dodatkowym atutem filmu jest świetnie skomponowana muzyka, której producentem jest sam reżyser. 

 „Wycieczkowicze” (Czechy)          godz. 19:40Grupa czeskich wczasowiczów wyjeżdża na tygodniowe wakacje nad Adriatyk. Obserwujemy mieszankę różnorodnych typów ludzkich i charakterów: bystrą kobietą, która zabiera swoich upartych, drażliwych rodziców na urlop, przeciętną gwiazdeczkę pop, parę homoseksualistów, nastoletnie seksbomby, dwójkę dzieci i ich rodziców – homofobów, pasjonata literatury sience-fiction… Komplikacje, przeszkody, drobne przygody – wszystko to powoduje, że wakacje stają się dla ich uczestników momentem przełomowym…Scenariusz filmu powstał na podstawie powieści Michala Viewegha, jednego z najpopularniejszych czeskich pisarzy współczesnych.

Dzień IV  - 7 sierpnia

„Siódmy dzień” (Hiszpania)           godz. 18:00Wydarzenia opowiedziane w filmie Saury miały miejsce 26 sierpnia 1990 roku. Rolnicy Emilio i Antonio Izquierdo zabili wówczas dziewięć osób, członków wrogiej im rodziny Cabanillasów, oraz kilka innych osób, które próbowały przerwać masakrę. Główną bohaterką historii jest dziewczyna z rodziny Cabanillasów, której udało się przeżyć, i która opowiada o przyczynach tragedii. (www.stopklatka.pl) 

„Odgrobadogroba” (Chorwacja/ Słowenia)          godz. 20:00Swój niewątpliwy talent pisarski mężczyzna realizuje tworząc mowy pogrzebowe. Nie są to zwyczajne elegie na cześć zmarłych. Pero, nie zawsze świadomie, wplata w nie własny sposób postrzegania biegu wydarzeń i filozofii życia. A tu życie kręci się wokół strachu – podstawowej siły rządzącej ludzką egzystencją. To właśnie strach przed śmiercią jest źródłem pragnienia bezpieczeństwa, ciepła i miłości. (na podstawie www.wff.pl)

Dzień V  - 8 sierpnia

„Reguły kłamstwa” (Czechy)          godz. 18:00Psychologiczny dramat ze środowiska grupy terapeutycznej, gdzie jedenaścioro ludzi spróbuje zerwać ze swoją przeszłością. Motto ich starań dałoby się jednak sprowadzić do nieziszczalnego pragnienia – obym znalazł siłę zmienić to, co zmienić mogę i pogodzić się z tym, czego zmienić nie mogę; i niech potrafię te dwie rzeczy od siebie oddzielić. Większość ludzi tutaj by chętnie zapomniała o swojej przeszłości. Mają około trzydziestki, a w ich życiorysach znaleźć można wszystkie grzechy świata. Kłamali, kradli, oszukiwali, myśleli tylko o sobie, a jeden z nich nawet zabił. Na razie nikt nie wie, kto, ale prawda wyjdzie na jaw. O ile jest prawdą to, co ludzie nazywają wspomnieniami? To nie jest opowieść o kryminalistach. Każdy z nich jest tu dobrowolnie i może odejść, gdy zechce. Z własnej woli spędzą tu rok życia. Skazani na siebie nawzajem, szukają swojego lepszego ja. Punktem wyjścia dla lepszej przyszłości jest właściwa ocena własnej przeszłości. Tylko czy może człowiek w ogóle nie kłamać i przeżyć między innymi ludźmi? (presskit)

Autorski debiut dotychczasowego dokumentalisty Roberta Sedlačka jest wyjątkowy z kilku powodów. Jest to chyba pierwszy czeski film wykorzystujący postacie ćpunów i motyw narkotyków, który jednak nie jest dekadencki. Sedlaček bierze grupę odwykowców w opuszczonej posiadłości jako główny punkt wyjścia do zrozumienia obecnej życiowej sytuacji jednostek i zbiorowości napiętnowanej przez doświadczenie, w którym spotyka się codzienność w swojej najbardziej brutalnej postaci upadku człowieczeństwa z odczuciem kosmicznych wymiarów. Doświadczenie, za które płaci się tym, że pewnego dnia nie ma się już – w ramach życia – gdzie ruszyć. Sedlaček  podchodzi do tej sytuacji bardzo poważnie i dramat, który na jej pograniczu po mistrzowsku rozgrywa, nie otwiera mniejszego tematu, niż pojedynek istoty ludzkiej o własną przyszłość, twarzą w twarz z przeszłością, której losowa determinacja skierowana jest do zagłady. Zgodnie z własnym punktem widzenia i charakterem możemy albo nie musimy uważać go za powszechnie aktualny. (Vit Janek, ‘Literální noviny’ 11.12.2006)(Kino na Granicy 2007, katalog festiwalu)

"Chopper" / Australia, 2000          godz. 20:15Reżyseria: Andrew Dominik       Scenariusz filmu powstał na podstawie książki najbardziej przerażającego łowcy głów w australijskim świecie przestępczym - Marka Brandona Reada vel Choppera.Chopper przeraża, a jednocześnie fascynuje: z jednej strony z lękiem i wstrętem oglądamy koszmarne czyny, jakich dopuszczał się, z drugiej zaś po cichu solidaryzujemy się z nim i zaczynamy darzyć go... sympatią. Zaczynamy patrzeć oczami Choppera, przyjmujemy jego logikę, zaczyna nam się wreszcie jawić jako współczesny Robin Hood, wymierzający sprawiedliwość tam, gdzie prawo zawodzi. Jego kodeks jest bardzo prosty: krew za krew, śmierć za śmierć.Trudno podziwiać Choppera za jego dokonania - to zbrodniarz, degenerat, sadysta i potwór. Czy jednak każdy z nas nie odkrywa w sobie tej - większej lub mniejszej - iskry szaleństwa, która sprawia, że my też pragniemy być silni, swoją posturą i samym tylko imieniem wzbudzać strach u wrogów, budzić respekt i trwogę?

Z biletem na film książka do kupienia w kinie za 19,00 zł!

Autor: nk, ma

Zobacz również

Zapisz się do newslettera