"Tranzyt" - 10-11.02.2010

Już w najbliższą środę i czwartek, 10 i 11 lutego, w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego odbędą się pokazy filmów dokumentalnych poznańskiego festiwalu TRANZYT.

Polski „Pekin 2008" w reż. Dagmary Drzazgi, czeski „Czarne serca" w reż. Moniki Rychlikovej, Bretislava Rychlika, niemiecki „Superbohaterzy" w reż. Janka Romero, serbsko- amerykański „Kawiorowa ruletka" w reż. Dragana Nikolica, polski „Mama, tata, Bóg i szatan" w reż. Pawła Jóźwiaka - Rodana, polski „Awangarda" w reż. Pauliny Malczewskiej, słowacki „Ludzie przy torach" w reż. Arnolda Kojnoka, polski „Muzyczna partyzantka" w reż. Mirosława Dembińskiego - te filmy będzie można obejrzeć w dwóch trzygodzinnych blokach - 10 i 11 lutego o godz. 18.00 w sali kameralnej kina „Światowid".

Poznański TRANZYT to festiwal, w ramach którego już po raz drugi, zaprezentowano dokumenty filmowe z Europy Środkowej i Wschodniej. Oprócz projekcji filmowych odbyła się także giełda inicjatyw, czyli targi działań zaangażowanych społecznie, kulturalnie i ekologicznie oraz wystawa dokumentalnych projektów wizualnych. W Elblągu zagości wersja objazdowa festiwalu, na którą składają się najlepsze filmy prezentowane podczas ubiegłorocznej edycji przeglądu, nagradzane również na międzynarodowych festiwalach filmów dokumentalnych.

Pekin 2008. Wystarczy skręcić z jednej z większych ulic w Katowicach nieco na bok, by znaleźć się w zupełnie innym świecie: „dzielnicy cudów", na Pekinie. W starych, zjedzonych przez grzyb familokach mieszkają ludzie pogrążający się w nałogach i rozpaczy. Większość nie pracuje, utrzymują się z niewielkich zasiłków Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Jak sami mówią są na „skazaniu" - zostali wyeksmitowani na Pekin za zaległości czynszowe. Wspólną biedę klepią tam Ślązacy i Cyganie. Wiosną ubiegłego roku na Pekinie zawrzało: przyjechali filmowcy, by zrealizować wybrane sceny do filmu fabularnego „Senność" w reżyserii Magdaleny Piekorz. Kiedy ekipa przestawiała sprzęt i filmowała kolejne duble, w oknach, a potem przed klatkami schodowymi pojawili się zaciekawieni mieszkańcy... Film Dagmary Drzazgi jest roczną obserwacją życia ludzi mieszkających na Pekinie, opowieścią o ich radościach i codziennych kłopotach.

Czarne serca to trzecia część zbioru filmów dokumentalnych Břetislava Rychlíka, reżysera wnikliwie obserwującego ludzką społeczność. Po nakręceniu cieszącego się międzynarodowym uznaniem filmów One Year oraz God's Querry, dwoje reżyserów, Monika Rychlíková i Břetislav Rychlík, prezentują swoje wspólne spojrzenie na cztery romskie rodziny. Film nakręcono pomiędzy grudniem 2006 a grudniem 2007 w osadzie romskiej na Słowacji, w tradycyjnej cygańskiej wiosce na Węgrzech, w dzielnicy przemysłowej w Polsce, oraz w podmiejskiej komunie romskiej w Czechach. Muzea i organizacje romskie ze wszystkich krajów grupy Wyszehradzkiej współpracowały nad przygotowaniem dokumentu a także nad wyborem uczestników. Film dedykowano pamięci Marie Zachovalovej (1981 - 2008), tragicznie zmarłej zaledwie kilka dni po zakończeniu prac nad dokumentem.

Superbohaterzy. Grupa aktywistów, przebranych za komiksowych bohaterów plądruje delikatesy i rozdaje łupy świetlicom dziecięcym. Studentka, która ma trzy prace dorywcze opróżnia kontener na śmieci „bio"sklepu, aby móc przygotować swoim dzieciom porządny posiłek. To o tych superbohaterach, o niepewnych życiowych warunkach młodej klasy średniej, o adaptacji do otoczenia, o rezygnacji, wizjach i sensacyjnych wydarzeniach traktuje ten nakręcony w Hamburgu film.

Kawiorowa Ruletka. Film to rybacka ruletka braci Rat, bezskutecznie polujących na wielką rybę. I to nie jakąś tam rybę. Marzą o znalezieniu w swoich sieciach tłustego jesiotra, którego ikra jest na wagę złota. W czasie, gdy bracia stawiają czoła pisanym i niepisanym prawom natury i ekonomii, ich postacie, z początku jakby wyjęte z komedii slapstikowej, niespodziewanie stają się o wiele głębsze.

Mama, Tata, Bóg i Szatan. Student reżyserii przeprowadza odważną wiwisekcję, która ma odpowiedzieć na pytanie dlaczego jego rodzice się rozwiedli i po którym z nich odziedziczył osobowość. Jego ojciec jest pisarzem powieści pornograficznych i antyklerykałem. Mama fanatyczną zwolenniczką Radia Maryja. Psychologiczne śledztwo z kamerą doprowadzi zarówno do zabawnych jak i bolesnych wniosków.

Awangarda. Znany malarz, prekursor op-artu Wojciech Fangor po swych wieloletnich wojażach postanawia spędzić spokojną starość na jednej z polskich wsi, wybór pada na Błędów. Kiedy miejscowi dowiadują sie, że i artysta i powszechnie znany, dalej - zorganizować mu wystawę - remiza przecież pusta stoi, w boazerię pięknie przystrojona! Na wernisażu nie zabraknie ani strażaka Waldka, ani fryzjerki Ani, ani tym bardziej nauczycielki plastyki. Wszakże kto lepiej, niż ona na sztuce się zna, chociaż ta, to jakaś taka awangarda...

Ludzie przy torach. Film jest zbiorowym portretem ludzi, żyjących w pobliżu opuszczonej trakcji kolejowej w południowo-środkowej Słowacji. To film konfrontujący współczesny stan „rzeczy" w porównaniu z przeszłością.

Muzyczna partyzantka. Film przedstawia młode, białoruskie, zespoły rockowe, które są przeciwne reżimowi prezydenta Łukaszenki. Swoją postawę do otaczającej ich rzeczywistości wyrażają poprzez muzykę, ubrania, zachowanie. W tym dziwnym kraju, pełnym absurdów i sowieckich reliktów, żyją prawdziwi ludzie. Starsze pokolenie boi się zmian i jest pod silnym wpływem rządowej propagandy. Ale młodsi marzą o wolności i jednym ze sposobów na pokazanie niezależności jest muzyka rockowa. Film „Muzyczna partyzantka" pokazuje białoruską rzeczywistość poprzez pryzmat muzyki rockowej. Główna bohaterka ma 21 lat i jest rockową wokalistką. Jeśli by mieszkała w Berlinie mogłaby nazywać się Petra, jeśli w Paryżu - Claire, ale niestety żyje w Mińsku i nazywa się Svieta.

Wstęp na jeden blok filmowy - 8 zł.

Autor: Edyta Jasiukiewicz

Zobacz również

Zapisz się do newslettera