Od 1 września rozpoczyna się realizacja projektu pn. "Myśleć jak Einstein".
Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Gminą Pasłęk, której jednostką podległą jest Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Rogajnach. Celem projektu jest podniesienie kompetencji kluczowych wśród 43 uczniów w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych, ICT, językowych oraz właściwych postaw i umiejętności niezbędnych na rynku pracy (inicjatywności, kreatywności, pracy w zespole). Projekt zakłada również doskonalenie umiejętności i kompetencji 10 nauczycieli w zakresie budowania zespołu, podniesienia umiejętności ICT oraz umiejętności pracy metodami aktywnymi, a także rodziców i prawnych opiekunów uczniów, dzięki którym efekty projektu będą bardziej trwałe. Cel ten osiągniemy m.in. poprzez realizację zajęć pozalekcyjnych kształcących umiejętności matematyczne (np. warsztaty Matematyka na co dzień), językowe (np. przedstawienie teatralne w języku angielskim), ICT (np. warsztaty z grafiki komputerowej) oraz w zajęciach pozaszkolnych z kreatywności (np. warsztaty Sprawny umysł) czy innowacyjności (np. warsztaty Bussines star). Zorganizujemy szkolenie dla nauczycieli, podczas którego będą doskonalić swoje umiejętności z zakresu nowoczesnych metod pracy, w tym wykorzystania technologii ICT oraz poznawać metody kształtujące u uczniów właściwe postawy (kreatywność, innowacyjność, pracę w zespole). Działania Projektu będą również skierowane do rodziców, dla których zorganizujemy „Akademię dla rodziców”.
Projekt będzie realizowany w okresie od.01.09.2018 do 30.09.2019.
Chcemy przekonać uczestników projektu, że każdy, podobnie jak Einstein, może zostać geniuszem i może osiągnąć sukces,bez względu na miejsce zamieszkania. Mamy nadzieję, że świadomość ta przyczyni się do wzrostu aspiracji edukacyjnych wszystkich uczestników projektu.
Projekt „Myśleć jak Einstein” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020.
***********
Wyjazd do Trójmiasta pełen nauki i historii
14 grudnia 2018 roku uczestnicy projektu pn. "Myśleć jak Einstein" wzięli udział w wyjeździe edukacyjnym do Gdyni i Gdańska. Pierwszym przystankiem w podróży dookoła świata nauki było Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni, gdzie poprzez zabawę i eksperymentowanie na interaktywnych stanowiskach uczniowie mieli okazję przyswoić wiedzę z różnych dziedzin nauki. Wizyta pomogła zrozumieć otaczające ich procesy, pobudziła ciekawość świata i dostarczyła również wiele rozrywki i uśmiechu.
Drugim miejscem, do którego zabraliśmy uczestników, było Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku. Dzięki edukacyjnym warsztatom polegającym na zwiedzaniu wystawy głównej ze specjalnie przygotowaną kartą gry uczestnicy poznawali niełatwą historię Polski po 1945 roku. Zadania miały na celu upowszechnić wiedzę o ruchu Solidarność, ale również firmować świadome i dojrzałe postawy obywatelskie. Pobyt w Centrum udowodnił, że wizyty w muzeach nie muszą kojarzyć się z nudą, ale mogą wręcz dostarczać cenną wiedzę w przyjemny i nowoczesny sposób.
***********
Einstein w odwiedzinach u Kopernika - wyjazd edukacyjny do Warszawy
22 stycznia 2019 roku uczestnicy projektu pn. "Myśleć jak Einstein" odwiedzili Centrum Nauki KOPERNIK w Warszawie. Anatomia i fizjologia człowieka, Prąd i magnetyzm, Światło i barwy czy Kosmos - to tylko niektóre grupy tematyczne ze Strefy Eksperymentowania, którą uczniowie SP w Rogajnach eksplorowali przez kilka godzin. Najwięcej uśmiechu i doznań edukacyjnych dostarczyły eksponaty: „W kropli wody”, „Usyp mapę”, „Magnetyczna chmura”, „Najeżone ciecze”, „Magnetyczny most” „Uciążliwe echo”, „Rysowanie w lustrze”, „Rozplatanie tęczy”, „Odcienie szarości”, „Narysuj film”, „Kształty światła”, „Kot z Cheshire”, „Kolorowe cienie”, „Idealna symetria”, „Bielszy odcień bieli”, „Aksamitne dłonie” i „Kamera termowizyjna”. Z każdym eksponatem uczniowie otrzymywali nowe bodźce, a jednocześnie mogli się odnieść do wiedzy nabytej już przy poprzednim. Jednakże największy zachwyt wzbudziła wizyta w Planetarium. Pokaz filmu 3D pt. „Jesteśmy kosmitami” przeniósł uczestników w zupełnie inny świat – przemierzanie Układu Słonecznego, badanie gruntu marsjańskiego oraz dna oceanu Europy – jednego z księżyców Jowisza. Przed seansem odbył się dodatkowo pokaz na żywo prowadzony przez prezentera planetarium. Odwiedziny u Kopernika spodobały się wszystkim. Jak stwierdzili uczniowie: „Istny kosmos!”
Zapraszamy do obejrzenia galerii.
***
Cała naprzód ku nowej przygodzie! Taka gratka zdarzyć się może tylko we Władysławowie! - wyjazd edukacyjny
22- 24 maja - trzy cudowne dni w większości pełne słońca, nieustannie wypełnione atrakcyjnymi zajęciami, wizytami w ciekawych miejscach i odpoczynkiem na plaży. Pierwszy dzień to głównie wizyta w Ocean Park. Niesamowite miejsce poświęcone tematyce morskiej: ekspozycja modeli żyjących pod wodą ssaków i ryb, Wioska Rybacka składającą się z tradycyjnych chat z różnymi ekspozycjami, drewnianymi wyrobami i łodziami używanymi dawniej do połowu ryb, wystawa rzeźbionych ryb stworzonych z niezwykłą precyzją, akwaria pełne żywych tropikalnych ryb, seans w googlach Oculus Rift, dzięki którym uczniowie przeżyli podwodną przygodę w wirtualnej rzeczywistości, interaktywny show edukacyjny z sympatycznym animowanym wielorybem zwanym Błękitkiem, przejażdżka segwayem czy zabawa wielkimi klockami - to tylko część atrakcji, z których skorzystały dzieci. Do tego zajęcia edukacyjne, dzięki którym wszyscy już znają róznicę między płetwalem, a orką:) Po wizycie w parku uczniowie wzięli udział w zajęciach edukacyjnych i rekreacyjnych przygotowanych przez animatorów z Baltic Sport.
Drugi dzień to Fokarium, gdzie mogliśmy podziwiać trening i karmienie fok poprzedzony prelekcją. Odwiedziliśmy również muzeum z wystawą "Ssaki naszego morza". Popołudniem zajęcia rekreacyjne - basen, piłka siatkowa, golf i tenis - oraz edukacyjne - gry logiczne, bingo itp., a na zakończenie dnia ognisko ze śpiewami i podziwianie zachodu słońca na plaży. Ostatni dzień to wizyta w Porcie Władysławowo, wystawa multimedialna "Praca Rybaka:j ak, gdzie, czym?" w Centrum MERK, gdzie uczestnicy dowiedzieli się wszystkiego, co związane z zawodem rybaka, poczynając od zagadnień związanych z budową kutra i łodzi rybackich, przez techniki połowów i rodzaje sieci, pracę rybaka na morzu i zatoce, proces rozładunku, oraz wstępnego przetwarzania ryb w porcie. Uczniowie wcielili się w rolę szypra podczas kierowania kutrem rybackim na multimedialnym symulatorze. Następnie Dom Rybaka, a tam wieża widokowa oraz dwa niesamowite miejsca: Muzeum Motyli (gdzie dzieci zachwyciły się światem motyli i owadów, ich różnorodnością, kolorystyką, ciekawostkami i niesamowitymi zjawiskami występującymi w tym świecie) oraz Muzeum Iluzji z wystawą "Magiczny zawrót głowy" (nazwa oddaje idealnie stan, w jaki wpadli uczniowie. Ponad sto eksponatów z dziedziny optyki i fizyki - m.in. tajemnice iluzji optycznych, paradoksów i magicznych trików, zabawki optyczne z XIX wieku czy gabinet śmiechu).
To były wspaniałe trzy dni! Dobra zabawa, uśmiechy, okrzyki zachwytu - to najlepszy dowód na to, jak bardzo dzieci i młodzież potrzebują tego rodzaju edukacji...
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
Zajęcia pozalekcyjne rozpoczęły się od października 2018 roku, do końca czerwca 2019 roku zrealizowaliśmy łącznie 240 godz. zajęć, tj. ok. 40 spotkań w SP w Rogajnach.
Zajęcia miały charakter interdyscyplinarny i były realizowane w czterech modułach (dopasowanych do wieku uczestników):
1) moduł matematyczny (20 godz./klasa) – były to m.in. gry, zabawy rozwijające logiczne myślenie, zajęcia z wyobraźni przestrzennej, ćwiczenia z zakresu koordynacji ruchowej połączone z elementami zadań mat. w myśl zasady ruch usprawnia umysł;
2) moduł przyrodniczy (20 godz./klasa) - zajęcia rozwijały uzdolnienia z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania, m.in.: budowania modeli, eksperymentu (pokazu nauczycielskiego) i doświadczenia uczniowskiego, programów edukacyjnych, mikroskopu i preparatów;
3) moduł językowy (20 godz./klasa) – uczniowie podnieśli poziom znajomości języka angielskiego dzięki wykorzystaniu językowych gier edukacyjnych i gier typu escape room, przygotowaniu scenek teatralnych, oglądaniu filmów i bajek w języku angielskim itp.
4) moduł ICT (20 godz./klasa) - zajęcia z wykorzystaniem TIK, m.in. z podstaw grafiki komputerowej, obróbki zdjęć, warsztaty programowania, zajęcia z robotyki, zajęcia z tworzenia animacji filmowych, zajęcia w wirtualnej przestrzeni.
Dzięki zajęciom uczniowie zwiększyli swoje umiejętności kluczowe oraz umiejętności niezbędne na rynku, w tym kreatywność, innowacyjność, umiejętność pracy w zespole, w tym pracy metodą projektu. Zajęcia zostały zorganizowane w oparciu o najnowsze badania naukowców dotyczące cyfrowych tubylców – uczniów mających od urodzenia kontakt z nowymi technologiami komunikacyjnymi, którzy potrzebują innowacyjnych metod nauczania. Podczas zajęć wykorzystywano nowoczesne i skuteczne metody pracy (m.in. odgrywanie ról, grywalizację, symulacje) oraz metody i narzędzia pozytywnie zwalidowane i wypracowane w ramach projektów PO KL w latach 2007-2013 (m.in. zajęcia nastawione na praktyczny charakter zdobywania wiedzy oraz zaangażowanie uczniów w proces edukacyjny, a także model motywowania nauczycieli do innowacyjności).
Podczas zajęć uczniowie otrzymywali każdorazowo poczęstunek, zapewniliśmy również atrakcyjne materiały i narzędzia niezbędne na warsztaty oraz transport po zajęciach.
***
ZAJĘCIA POZASZKOLNE
Zajęcia pozaszkolne odbywały się w Światowidzie od października 2018 roku do czerwca 2019 roku.
Średnio raz w miesiącu skoro świt uczniowie przybywali do naszej instytucji, aby wziąć udział w atrakcyjnych, różnorodnych zajęciach. Były to: warsztaty ruchowe usprawniające myślenie z wykorzystaniem m.in. konsoli x-box, zajęcia z zakresu technik i narzędzi kreatywnego myślenia w oparciu o edukację filmową, zajęcia z zakresu technik i narzędzi kreatywnego myślenia w oparciu o grafikę komputerową, zajęcia z zakresu technik i narzędzi kreatywnego myślenia w oparciu o techniki plastyczne, zajęcia z zakresu innowacyjny świat, w oparciu o warsztaty z digitalizacji, trening kreatywności w biznesie + autoprezentacja, warsztaty ruchowe usprawniające myślenie, podczas których były wykorzystywane elementy teatralne oraz gry i zabawy pobudzające pracę mózgu (np. nauka żonglowania), warsztaty z zakresu technik i narzędzi kreatywnego myślenia, warsztaty ruchowe usprawniające myślenie, podczas których były wykorzystywane elementy tańca, warsztaty z zakresu innowacyjny świat, podczas których były wykorzystywane elementy warsztatów fotograficznych.
Uczestnicy podczas zajęć m.in. zakładali własne firmy, projektowali logotypy, poznali cały proces dygitalizowania zabytków, obiektów i przedmiotów, a także inną rzeczywistość za pomocą Googli VR, poznali gatunki filmowe i tworzyli pomysł na swój własny film, lepili w glinie, szyli poduszki, tworzyli albumy scrapbookingowe, uczyli się podstaw fotografii, technik aktorskich, myślenia kreatywnego, a także podstawowych kroków tanecznych.
Podczas warsztatów prowadzący sięgali po takie metody jak burze mózgów, doświadczania, praca w zespole, rozwiązywanie problemów, autoprezentacja czy dyskusje. Doświadczeni i sprawdzeni przez Światowid instruktorzy robili wszystko, żeby pielęgnować w uczestnikach zaangażowanie i pomagać im nabywać umiejętności, które są obecnie i na pewno będą w przyszłości niezbędne na rynku pracy.
Podczas zajęć uczniowie otrzymywali każdorazowo śniadanie i obiad, zapewniliśmy również atrakcyjne materiały i narzędzia niezbędne na warsztaty oraz transport do Światowida i do domu.