Centrum Spotkań Europejskich „Światowid” w Elblągu zaprasza na konferencję pod hasłem „Drugie życie zdigitalizowanych zbiorów”. Będziemy na niej mówić nie tylko o digitalizacji, ale o dziedzictwie kulturowym w połączeniu z dizajnem, nowymi technologiami i turystyką.
Czy te rzeczy da się połączyć? Czy dizajn i dziedzictwo kulturowe mają ze sobą coś wspólnego? Gdzie jest miejsce, w którym mogą spotkać się zabytki z nowymi technologiami? Jak branża turystyczna korzysta z aplikacji, przygotowywanych przez muzea i inne instytucje? To tylko niektóre z pytań, które zostaną zadane podczas konferencji. Próby odpowiedzi na nie podejmą eksperci z branży.
Na konferencji będzie można posłuchać wykładów, wziąć udział w warsztatach (obowiązują zapisy, liczba miejsc ograniczona), odbędzie się również sesja networkingowa, na której spotkamy się i podyskutujemy w ramach wymiany doświadczeń wśród różnych branż. Nad merytoryczną dyskusją czuwać będą specjalistki z Centrum Cyfrowego – Maja Drabczyk i Natalia Cetera.
Nie zabraknie również części artystycznej – będzie nią pokaz instalacji w wirtualnej rzeczywistości „Ad Futuram Rei Memoriam”. Jak powstają taki instalacje? Co inspiruje artystę do sięgnięcia w świat wirtualnej rzeczywistości? O tym wszystkim opowie jej twórca – Marek Kudła.
Zapisy na konferencję: https://forms.gle/NutDPnyyNyRdfkUR6
Szczegółowy program konferencji dostępny na stronie: https://drugiezyciezdigitalizowanychzbiorow.my.canva.site/
Wstęp wolny.
Program konferencji:
14.11.2024 (czwartek)
9.00 – rozpoczęcie konferencji
BLOK DIZAJN
9.15 – wykład – Michał Piernikowski - „Dziedzictwo kulturowe w projektowaniu. Budowanie marki wzorniczej z wykorzystaniem zdigitalizowanych zbiorów instytucji kultury”
10.45 – 12.45 – warsztat z dizajnu – Michał Piernikowski –„Współpraca instytucji kultury z projektantami i twórcami treści cyfrowych - wykorzystanie elementów metodologii design thinking w przygotowaniu oferty, odpowiadającej na potrzeby różnych grup odbiorców”
10.45 – 12.45 – warsztat z dizajnu – Marta Flisykowska - „Od cyfrowych zabytków do wirtualnych światów: Twórcze zastosowanie zdigitalizowanych zasobów kulturowych”
12.45 – przerwa obiadowa
BLOK TURYSTYKA
13.45 – wykład Michał Koskowski i Marcelina Metera - "Popatrz, opowiem Ci historię! Wizualny storytelling, interpretacja dziedzictwa i turystyka"
15.00 – 17.00 – warsztat z turystyki Michał Koskowski i Marcelina Metera - "Popatrz, opowiem Ci historię! Wizualny storytelling, interpretacja dziedzictwa i turystyka"
15.00 – 17.00 – warsztat z turystyki Tomasz Gołąbek - „Nowe, cyfrowe oblicze szlaków turystycznych”
17.00-18.00 - 13.45 – spotkanie networkingowe
18.00 - prezentacja realizacji artystycznej VR – Marek Kudła
15.11.2024 (piątek)
NOWE TECHNOLOGIE
10.00 – wykład - Sylwia Żółkiewska „Ludzie i szalone sny maszyny. Sztuka remiksu i kreatywność w świecie AI”
11.45 – 13.45 – warsztat z technologii - Sylwia Żółkiewska - „Sztuka i kultura w erze mobile. Jak z głową projektować aplikacje i gry mobilne”
11.45 – 13.45 – warsztat z technologii - Marcin Wilkowski - „Szansa, moda czy konieczność? Wykorzystanie rozwiązań AI w upowszechnianiu zbiorów małej instytucji kultury”
13.45 – przerwa obiadowa (1 godz.)
14.45 – dyskusja podsumowująca konferencję – Centrum Cyfrowe
Opisy prelegentów:
DIZAJN
MICHAŁ PIERNIKOWSKI - WYKŁAD
Dziedzictwo kulturowe w projektowaniu. Budowanie marki wzorniczej z wykorzystaniem zdigitalizowanych zbiorów instytucji kultury
Przykłady realizacji polskich projektantów i firm, wykorzystujących w swojej pracy nawiązania do dziedzictwa kulturowego oraz korzystających z cyfrowych zasobów kultury. Prowadzący zwróci uwagę na potencjał zdigitalizowanych zasobów kultury w budowaniu marki narodowej oraz wzmacniania potencjału komunikacyjnego w działalności kreatywnej.
Przedstawione zostaną przykłady strategii instytucji z różnych krajów, których celem jest promowanie dziedzictwa kulturowego i wzmocnienie potencjału ekonomicznego branż kreatywnych, poprzez wykorzystanie różnych zasobów kultury.
MICHAŁ PIERNIKOWSKI – WARSZTATY
Współpraca instytucji kultury z projektantami i twórcami treści cyfrowych — wykorzystanie elementów metodologii design thinking w przygotowaniu oferty, odpowiadającej na potrzeby różnych grup odbiorców
Podczas warsztatów uczestnicy będą pracować, wykorzystując metodę design thinking. Grupa uczestników opracowywać będzie wspólnie model usługi, która pozwala angażować różnych odbiorców w wykorzystanie zdigitalizowanych zasobów instytucji.
MARTA FLISYKOWSKA – WARSZTATY
Od cyfrowych zabytków do wirtualnych światów: Twórcze zastosowanie zdigitalizowanych zasobów kulturowych
Podczas spotkania omówione zostaną praktyczne przykłady zastosowania zdigitalizowanych zasobów kulturowych w różnych dziedzinach przemysłu kreatywnego. Warsztat pokaże, jak cyfrowe obiekty dziedzictwa – takie jak modele 3D, fotografie i materiały wideo – mogą stać się inspiracją do nowoczesnych, kreatywnych rozwiązań w architekturze, designie oraz sztuce, edukacji i rozrywce. Uczestnicy poznają metody integracji tych zasobów w swoich projektach, z naciskiem na ich ponowne wykorzystanie i adaptację do współczesnych potrzeb. Przedstawione zostaną różnorodne studia przypadku, od inspiracji historycznymi detalami w projektowaniu, po tworzenie immersyjnych światów w grach wideo oraz multimedialnych wystaw edukacyjnych. Dodatkowo, uczestnicy dowiedzą się, jak łączyć te zasoby między dziedzinami, jak mogą się one przenikać, oraz jakie nowe możliwości mogą otwierać w innowacyjnych projektach twórczych.
TURYSTYKA
MICHAŁ KOSKOWSKI, MARCELINA METERA – WYKŁAD
Popatrz, opowiem Ci historię! Wizualny storytelling, interpretacja dziedzictwa i turystyka
Założenia i praktyczne aspekty interpretacji dziedzictwa kulturowego dla potrzeb osób, odwiedzających miejsca i obiekty historyczne. Wykładowcy skupią się na metodach prezentacji i interpretacji z wykorzystaniem obrazu oraz na storytellingu w celu pokazania możliwości wykorzystania różnego typu zasobów cyfrowych i technik wizualnych w kształtowaniu doświadczeń turystów i budowaniu wizerunku miejsc. Omówią potrzeby i zachowania współczesnych turystów, w tym dzieci, młodzieży i grup szkolnych.
MICHAŁ KOSKOWSKI, MARCELINA METERA – WARSZTAT
Popatrz, opowiem Ci historię! Wizualny storytelling, interpretacja dziedzictwa i turystyka
Podczas warsztatów pt. "Popatrz, opowiem Ci historię! Wizualny storytelling, interpretacja dziedzictwa i turystyka" zastosowane zostaną elementy grywalizacji, aby lepiej rozpoznać, jakie i czyje potrzeby - oraz w jaki sposób - mogą zostać zaspokojone z wykorzystaniem zasobów cyfrowych. Grę zakończy dyskusja nad metodami komunikacji i promocji na przykładzie case study.
TOMASZ GOŁĄBEK
Nowe, cyfrowe oblicze szlaków turystycznych
Będzie to przegląd metod i narzędzi, które wykorzystuje PTTK do zbierania, opracowywania, archiwizowania i udostępniania danych o szlakach turystycznych w Polsce.
NOWE TECHNOLOGIE
SYLWIA ŻÓŁKIEWSKA - WYKŁAD
Wykład pt. Ludzie i szalone sny maszyny. Sztuka remiksu i kreatywność w świecie AI
Wykład przedstawi nowe możliwości twórcze, jakie oferuje sztuczna inteligencja (AI) w zakresie ponownego wykorzystania zdigitalizowanych zasobów kultury. Uczestnicy poznają przykłady zastosowania narzędzi AI wspierających kreatywność oraz odkryją twórczy potencjał, jaki może kryć się w tzw. „halucynacjach” — błędach generowanych przez AI. Omówione zostaną również wyzwania związane z relacjami między człowiekiem a maszyną oraz kwestie praw autorskich dotyczące treści stworzonych przy użyciu AI.
SYLWIA ŻÓŁKIEWSKA – WARSZTATY
Sztuka i kultura w erze mobile. Jak z głową projektować aplikacje i gry mobilne
Podczas warsztatu uczestnicy zastanowią się, czy tworzenie aplikacji i gier mobilnych ma dziś sens? A jeśli tak, to na co zwrócić uwagę i jakimi rozwiązaniami się inspirować, aby odnieść sukces? Jak opracować strategię rozwoju aplikacji spójną z misją i wizją instytucji? Podczas warsztatu uczestnicy wspólnie opracują koncepcję aplikacji lub gry mobilnej, a także poznają metody i narzędzia wspierające proces projektowy.
MARCIN WILKOWSKI – WARSZTATY
Szansa, moda czy konieczność? Wykorzystanie rozwiązań AI w upowszechnianiu zbiorów małej instytucji kultury
Podczas warsztatu poznamy na konkretnych przykładach realizacje podejścia "kolekcje jako dane" oraz możliwości wykorzystania rozwiązań AI w upowszechnianiu i ponownym wykorzystaniu zbiorów cyfrowych. Jakie gatunki "wypowiedzi generatywnych" możemy użyć do przetwarzania naszych kolekcji? Jak z budowania modelu uczenia maszynowego zrobić projekt edukacyjny w małej instytucji i przy niewielkim budżecie? Podczas warsztatu poznamy repozytorium Hugging Face, możliwości Wikidanych i sposoby na wytrenowanie własnego modelu rozpoznawania obrazów. Zajęcia nie wymagają umiejętności programistycznych - będziemy pracować wyłącznie z narzędziami no-code.
Celem warsztatu jest też przetestowanie, na ile popularne ostatnio metody i narzędzia "sztucznej inteligencji" mogą być skutecznie wykorzystywane w pracy niewielkiej instytucji kultury/dziedzictwa.