Centrum Kultury i Współpracy Międzynarodowej „Światowid" w Elblągu wraz z Instytutem Pamięci Narodowej w Gdańsku zapraszają na Przegląd Filmowy "Co TY wiesz o PRL?!".
"Film jest najważniejszą ze sztuk" powiedział wódz rewolucji bolszewickiej, Włodzimierz Iljicz Lenin. Słowa te - przypomniane w "Misiu" Stanisława Barei-będą towarzyszyły uczestnikom Przeglądu. Wierzymy, że jego program pozwoli poznać najlepsze polskie filmy drugiej połowy XX wieku, a zarazem umożliwi zrozumienie meandrów najnowszej historii naszego kraju. Widz, słabo jeszcze obeznany z dziejami PRL-u, nie pozostanie pozostawiony sam sobie. Przewodnikami po tym okresie będą naukowcy Instytutu Pamięci Narodowej, którzy przedstawią tło historyczne fabuły filmowej i wyjaśnią wszystkie trudno czytelne niuanse.
Na pierwszą projekcję zapraszamy 23.11.2006 o godz. 17.30. Wówczas zobaczymy film „W zawieszeniu" w reż. W. Krzystka. Podczas pozostałych projekcji zaprezentujemy widzom filmy: „Wielki Bieg" reż. J. Domaradzki, „Poznań 56" reż. F. Bajon, „Skarga" reż. J. Wójcik , „Niebieskie jak Morze Czarne" reż. J. Ziarnik , „Kontrakt" reż. K. Zanussi, „Stan strachu" reż. J. Kijowski , „Ostatni dzwonek" reż. M. Łazarkiewicz
A oto opisy filmów:POLSKIE KRONIKI FILMOWE1. „W zawieszeniu" reż. W. KrzystekAnna, pielęgniarka w legnickim szpitalu, czeka z nadzieją na powrót Marcelego, oficera Armii Krajowej, niesłusznie skazanego w 1949 roku na karę śmierci. Po ucieczce z więzienia Marcel zjawia się u Anny, która ukrywa go w piwnicy swojego domu. O jego obecności nie informuje nawet matki. W ukryciu odżywa miłość Marcela i Anny. Z upływem czasu mężczyzna coraz trudniej znosi swoją sytuację. Często pogrąża się w depresji, nie widząc końca swej izolacji.. Dramat ukazujący tragiczną sytuację ludzi, których życie zmieniły wydarzenia oraz przemiany polityczne przełomu lat czterdziestych i pięćdziesiątych.
PKF Kr.29/45 - zawartość: Wyjście AK z konspiracji-Wola Rafałowska. Ruda Pabianicka-pogrzeb zamordowanych robotników. Proces N.S.Z. w Łodzi. Odbudowa fabryki elementów kolejowych w Bydgoszczy.
2. „Wielki Bieg" reż. J. Domaradzki Zatrzymany na pięć lat przez cenzurę film ukazuje mechanizm wielkiej manipulacji, jaką był „świat przedstawień" lat stalinowskich - naginanie rzeczywistości do celów doraźnej polityki i fasadowej propagandy. Kulisy odświętnych dekoracji skrywają kłamstwo, fałsz i niegodziwość. Wielokrotnie nagradzany, m.in. „Srebrne Lwy Gdańskie" dla Domaradzkiego za reżyserię w kategorii filmu telewizyjnego oraz „Brązowe Lwy Gdańskie" dla K. Pieczyńskiego za pierwszoplanową rolę męską na FPFF w Gdańsku w 1986 r., oraz nagroda FIPRESCI na MFF w Montreal u w 1987 r.
PKF Kr.33/51 - zawartość: Sztafeta pokoju w Słubicach. Wyjazd delegacji artystycznej i sportowej do Berlina. Ćwiczenia w pułku lotniczym. Wiejski dzieciniec. Przygotowania do skupu zboża. Odbudowa Gdańska. Akademicki obóz wypoczynkowy. Zespół pieśni i tańca „Mazowsze" w Moskwie.
3. „Poznań 56" reż. F. BajonNajżywiej komentowany film podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w 1996 roku. Kontrowersje i spory, dotyczące "Poznania'56" dotyczyły niemal wszystkiego: perspektywy narracyjnej, zgodności z faktami, montażu, a nawet stylu uprawiania manifestacji politycznych. Filip Bajon zaproponował bowiem nowy sposób opowiadania o dramatach najnowszej historii. Doniosłe i tragiczne dzieje poznańskiego powstania ukazał w sposób, jak sam mówił, "antyrocznicowy, antykombatancki, antymartyrologiczny, antypolityczny i antyrozrachunkowy". W filmie Bajona nie ma akcji w klasycznym rozumieniu tego słowa. Panuje chaos, dezorientacja. Rewolucyjny mechanizm napędza się niejako sam, unosi kolejnych ludzi, zaskoczonych tym, co sami sprowokowali. Poszczególne sceny nie tworzą przyczynowo- skutkowego ciągu, lecz coś w rodzaju "powstańczej magmy". Zdaniem reżysera ta reportażowa technika dobrze oddaje spontaniczność poznańskiego zrywu, gwarantuje jego wiarygodny obraz.
PKF Kr.43/56 - zawartość: Proces dziesięciu w Poznaniu. Warszawska Jesień. Pałace i pałacyki CRZZ- temat krytyczny. 2000 statek handlowy w porcie gdańskim. Stocznia Gdańska-boczne wodowanie statków. Winobranie w Zielonej Górze. Pokaz mody. Chiny-VIII zjazd KPCH. Alpy-reportaż. Rewia „Paryż na lodzie". Małpy w kąpieli.
4. „Skarga" reż. J. Wójcik Debiut reżyserski znanego operatora Jerzego Wójcika, będący przypomnieniem tragicznych wydarzeń i hołdem złożonym poległym. Oparty na faktach film pokazuje tragedię, która wydarzyła się w grudniu 1970 roku w czasie masakry robotników na Wybrzeżu.
PKF Kr.51/90 „Trzy grudnie" w Polsce: grudzień 1970- tragiczne zajścia na wybrzeżu, grudzień 1981 stan wojenny I grudzień 1990- ulice Warszawy w dniu 13 grudnia.
5. „Niebieskie jak Morze Czarne" reż. Jerzy Ziarnik Jedna z najosobliwszych komedii czasów PRL, w której wszystko jest na niby! Wycieczka Almaturu jedzie na międzynarodowy wakacyjny obóz młodzieżowy w Bułgarii, tyle że zamiast studentów w autokarze siedzą zażywni starsi panowie, dyrektorzy, którzy wydelegowali sami siebie, by reprezentować naszą wspaniałą młodzież... Film, pomyślany jako paradokumentalna satyra, zamiast w autentycznych plenerach został na skutek problemów produkcyjnych nakręcony nad... Bałtykiem, dzięki czemu zyskał dodatkowy walor komiczny.
PKF Kr.34 B/77 - zawartość: Festyn z okazji święta „Trybuny Ludu". Cementownia Górażdże. Milicja patroluje tereny rekreacyjne. Wycieczka Pociągiem Przyjaźni do ZSRR. NRD - zespół grający na muzealnych, ludowych instrumentach. Zawody windsurflngu w Gdańsku. Kolekcja mody ślubnej.
6. „Kontrakt" reż. Krzysztof ZanussiReżyser kręcił "Kontrakt" u schyłku okresu propagandy sukcesu. Sięgnął po świetnie wpisany w naszą tradycję literacką motyw wesela, by w jednym miejscu zgromadzić postaci sprawujące władzę i rząd dusz, choć raczej te z niższych szczebli peerelowskich hierarchii. Dokonuje gorzkiej, nieco zabarwionej kpiną oceny, pokazując moralne bankructwo tzw. elit. Zarazem też pokazuje trochę bezradną i dziecinną próbę buntu przeciw postawom trudnym już do zaakceptowania przez młodych. Próbę tę - zgodnie z realiami ówczesnej Polski - skazuje na niepowodzenie.
PKF Kr.2O A/74 - zawartość: Niedziela czynu partyjnego. V Kongres ZBOWiD - przemówienia Piotra Jaroszewicza i Edwarda Gierka. Wizyta rządowej delegacji gospodarczej Argentyny, Nagrody Gł. Zarządu Politycznego WP dla dziennikarzy. Wyścig Pokoju.
7. „Stan strachu" reż. Janusz Kijowski Młody, uzdolniony aktor Jan Małecki, syn dyrektora, którego w 1956 roku wywieziono na taczkach z fabryki, ongiś student biorący udział w wydarzeniach marcowych 1968 roku na Uniwersytecie Warszawskim, brat oficera SB - chce być apolityczny. Zna bowiem z autopsji niszczącą siłę polityki. Sceptycznie odnosi się do Solidarności, marzy o wyjeździe do Szwecji, ryzykując nawet własną karierę, ale ogłoszenie stanu wojennego uniemożliwia mu opuszczenie kraju. Dramat polityczny, którego akcja toczy się w czasie stanu wojennego w środowisku aktorskim.
PKF Kr. 1/82 - pierwsza kronika zrealizowana po wprowadzeniu stanu wojennego, data wydania 16.03.1981. - zawartość: Dzień w Warszawie /stan wojenny/. Powrót na tereny objęte powodzią w okolicy Płocka. Skup zboża w Nowym Mieście n.Pilicą. Działalność wojskowych grup operacyjnych. Budowa Biblioteki Narodowej w Warszawie. „Źródło Aretuzy" K. Szymanowskiego w wykonaniu K.Borudńsklej I KJakowicza.
8. „Ostatni dzwonek" reż. M. ŁazarkiewiczFilm jest pochwałą młodości, bezkompromisowości - nawet jeżeli pociąga to za sobą ofiary - a także wyrazem przekonania w możliwość naprawy świata. Można go potraktować zarówno jako lekcję historii, jako lekcję charakterów i jako lekcję integracji grupy młodzieży. Muzyczne utwory Autorstwa m.in. J. Kaczmarskiego i P. Gintrowskiego) prezentowane w filmie zdobyły ogromną popularność, szczególnie piosenki wykonywane przez członków kabaretu Piwnica pod Baranami.
Kr.38/89 - zawartość: 12,13 IX 1989 expose premiera T.Mazowiecklego, powołanie nowego Rządu. Powolne tempo budowy warszawskiego metra. Społeczne liceum ogólnokształcące w Warszawie. Iwan Czonkin - sztuka Włodzimierza Wojnowicza w warszawskim Teatrze Współczesnym. Wystawa plastyczna obrazująca zagorożenia ekologiczne. Radziecki zespół jazzowy z Urala.
Dofinansowano ze środków Programu Operacyjnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Patriotyzm jutra".
Autor: J.Kozłowska-Dyrla