W dniach 12-14 grudnia 2006 roku w kinie Kijów w Krakowie odbyło się XXII Forum Wokół Kina. Relację z forum przedstawia Natalia Klonowska z kina "Światowid".
Na tegoroczne spotkanie branży filmowej składało się szereg seminariów i konferencji m.in. seminarium na temat budowania wizerunku w kinie, konferencja i prezentacje dotycząca kina cyfrowego, debata podsumowująca pierwszy rok działalności Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej, spotkanie Stowarzyszenia Kin Polskich. W ramach Forum odbyły się także prezentacje oferty programowej polskich dystrybutorów na zbliżający się sezon i przedpremierowe pokazy filmów („The Holiday", „Prestiż", „Apocalypto", „Krwawy diament", „Córka botanika", „Królowa", „Jasne, niebieskie okna", „Deja Vu", „Eragon"). Uczestnicy Forum mieli również możliwość rozmowy i wymiany poglądów w czasie nieformalnych, wieczornych spotkań. Jako reprezentant naszego kina uczestniczyłam we wszystkich zaplanowanych spotkaniach i pokazach. Myślę, że były one bardzo wartościowe zwłaszcza dla osób bezpośrednio związanych z kinem. Zwłaszcza małym kinem. Szkolenie dotyczące budowania wizerunku i marketingu w kinie uświadomiło nam wszystkim jak ważne jest stworzenie pozytywnego i wyraźnego wizerunku kina. Wizerunek to percepcja, względnie stały sposób postrzegania, odbierania czegoś. To zespół dominujących czynników sterujących zachowaniemi kojarzących się z dana marką. Na wizerunek kina powinny składać się przede wszystkim: dostępność informacji i filmie, wygoda nabycia (lokalizacja kina, zakupy zdalne), błyskotliwość strony internetowej, opakowanie (budynek, wnętrze, atmosfera, nagłośnienie, poziom komfortu, czynniki rozpraszające), kultura obsługi, ubiór pracowników. Pracownicy są bardzo istotni, oni tworzą atmosferę i przyjmują filmowych gości. Ważne jest, aby każdy klient był traktowany indywidualnie. Pytania, jakie powinniśmy przed sobą postawić, jeżeli zależy nam na przyszłości naszego kina brzmią następująco: jak podnieść atrakcyjność wizerunku naszego kina? Co wiemy o preferencjach klientów? W którym momencie kino pozyskuje klienta? Jak wzmocnić więź z klientem? Dobrze jest wyobrazić sobie, jakie by było nasze kino, gdybyśmy je chcieli dopiero wybudować. W przypadku kin z kilkudziesięcioletnią tradycją należy starać się stale odświeżać ich wizerunek. Uczestnicy spotkania wymieniali się pomysłami i opowiadali o tym, co oni robią, by przyciągnąć klientów. Padło wiele propozycji m.in. edukacja filmowa, koncepcja dodatku gratis, karty stałego klienta itp. To była bardzo wartościowa wymiana doświadczeń i cennych pomysłów, które warto wykorzystać. Bardzo ciekawy był drugi dzień forum, czyli Dzień Kina Cyfrowego, który prowadzili goście z Holandii: Raphael Barth, Vincent Lucassen, Ruud de Bruyn. Opowiadali o nowej technologii cyfrowej, możliwościach kina cyfrowego, realiach jego wdrożenia i funkcjonowania w Polsce. W czasie konferencji prezentowano serwery różnych firm (CNE System, Doremi, GDS, DTS), pokazy projektorów firmy Panasonic, NEC, Christie, Sony, oraz omówiono możliwości dofinansowania. Wielokrotnie podkreślano, że technologia cyfrowa to ogromna i niedaleka przyszłość dla kin. Ostatni dzień konferencji poświęcono na podsumowania: odbyła się debata podsumowująca roczną działalność Państwowego Instytutu Szkoły Filmowej, pani Dyrektor Instytutu Agnieszka Odorowicz mówiła o perspektywach na rok 2007, o nowych przedsięwzięciach Instytutu, które zapowiadają się bardzo obiecująco, o możliwościach dofinansowania projektów zgłaszanych przez kina.
Był też czas na pytania i rozwianie wszelkich wątpliwości i podziękowania za roczna współpracę.Tego dnia miała też miejsce ceremonia wręczenia „Złotych Biletów", czyli nagród dla producentów polskich filmów, które zdobyły największą widownię w roku 2006. Rozdano 10 „Złotych Biletów". Pierwsze miejsce zajął film produkcji polsko-amerykańsko-włoskiej „Jan Paweł II. Nie lękajcie się!". Wykazał on najwyższą frekwencję w mijającym roku. Forum Wokół Kina to ważne wydarzenie nie tylko dla pracowników kin i dystrybutorów. Na każdym kroku podkreślano jego znaczenie dla polskiej kinematografii, ze względu na obecność producentów filmów, aktorów i reżyserów, dystrybutorów i kiniarzy w jednym miejscu, na możliwość ich spotkania i możliwość dyskusji. To nie tylko oficjalne spotkania, ale także nieformalne, luźne rozmowy, prowadzące do lepszego poznania i zacieśnienia kontaktów. Ja, ze swej strony, pragnę dodać, iż uczestniczyłam po raz pierwszy w wydarzeniu tego pokroju i czułam się wyróżniona, że mogę brać w nim udział. Było to niesamowite przeżycie, dużo się nauczyłam, poznałam wielu ciekawych ludzi. Byłam świadkiem wydarzeń istotnych dla funkcjonowania dystrybucji filmowej i kin w Polsce i dla wszystkich, którzy kino kochają.
Autor: Natalia Klonowska